Category Archives: Grävarbete

Renovering av gamla hagar

Och jag som sa att jag inte skulle behöva borra, slå ner stolpar, gjuta och sätta upp tråd på ett bra tag. Ack så fel jag hade! Nu när standarden höjts ska det sättas grövre stolpar med tråd istället för band. Jag fick ett ryck i morse vid åttasnåret som varade ända fram till klockan fem på eftermiddagen. – En vanlig arbetsdag helt enkelt. Jag började med att ta loss alla band och sedan skruva av alla isolatorer och stödstolpar i hörnorna. Sedan borrade jag det ena hålet efter det andra. Nu är alla hål för hörnstolpar, grindstolpar och foderstationesstolpar borrade och klara för gjutning. Vissa hål gick förvånansvärt smidigt, medan andra bjöd på motstånd i vanlig ordning.

Eftersom foderstationerna ska var 2 meter höga och stolparna är 2,5m långa så var jag tvungen att fixera höjden med en tvärslå så att de inte går i botten på de drygt 70cm djupa hålen när jag gjuter. JAg får slänga ner något armeringsjärn eller liknande så att inte betongklumpen knäcks när hästarna lutar sig mot foderstationen. Jag vill helst inte sätta några stöttor på utsidan som jag gjort på alla andra stationer för att undvika utstickande delar vid snöplogningen. Vid efterkontroll ser det ut som att alla stolpar är lodräta i alla riktningar, så imorgon kan jag ge mig i kast med gjutningsarbetet.

En liten tröst i allt arbete som behöver göras är att tomaterna växer och chilifrukterna frodas helt på egen hand. Jag tycker dock att tomaterna är lite sena i mognaden, men å andra sida så ser det ut att bli en rejäl skörd.

Staket , men inte hagar

Idag leddes jag ofrivilligt in på att gräva bort rasmassorna från slänten ner mot ena kortsidan på ridbanan. Min frus brorson är här och utför lite måleriarbete på staketet till ridbanan. Igår blev jag påmind om att det behövde trimmas bort ogräs runt staketet, men vid närmare inspektion behövdes det grävas bort lite rasmassor för att kunna komma åt och måla. Fram med Lastman och Grävis! Jag tror att jag forslade bort närmare 30 skopor av sand, sten och jord från slänten innan jag kände mig någorlunda nöjd. Materialet hamnade i stenröset utanför ridbanan inne i ängshagen. Kanske det kan bli något kul av det i kommande Paddock Paradise. – Vi får se!

Vid 12-tiden kom min fru och påminde om att jag behövde köra in nytt hö och torv till stallet. Efter att ha bytt från skopa till pallgafflar var det en ganska enkel uppgift att utföra. Nu efter att ha kört med lastmaskinen ett tag känns det som en förlängning av armarna när man puttar och föser höbalarna på plats.

Efter att ha fått höbalar och torv på plats passade jag på att ladda lastmaskinen med lite stockar som jag tänkt använda som barriär mot framtida sten och jordras. Det var lite tu att min fru kallade in mig på en dricka-paus i växthuset – för himlen öppnade sig med både skyfall och hagel. Någon halvtimme senare kikade solen fram igen och jag kunde placera ut alla stockar längs staketet. Än så länge har jag bara lagt ut stockarna. Det får torka upp lite innan jag fixerar dem. Eventuellt blir det ett lager till med stockar. – Vi får se!. Som avslutning passade jag på att spola av både Lastman och Grävis från all lera som tenderar att fastna så fort det blir “lite” blött.

Trädgårdsdammen fylldes så pass mycket att jag kunde starta pumpen. Gässen var inte sena med att göra ett besök.

Utan lista – nada listo!

Jag har sedan en tid haft i bakhuvudet att jag måste kupa potatisen, men det har alltid kommit annat emellan. Odlingsterrassen som mår bra av lite ny jord fick ett tillskott idag när jag äntligen tog mig i kragen och skulle kupa potatisen. Först hade jag väldigt låg energi när jag satt och drack min espresso. Vad ska jag göra idag? Jag började plita ner några självklara saker på min lista som att tömma diskmaskinen och baka bröd. Egentligen borde jag kupa potatisen, fylla dammen och gräva ner matarkabel till elstängslet. Konstigt nog kändes det inte längre så tungt att börja jobba när jag hade min lista att utgå ifrån. Efter två skopor med jord hade jag kupat potatisen både på odlingsterrassen och nere i “Konungarnas dal”.

Efter att potatisen var kupad gav jag mig i kast med att göra diken för matarkabeln vid alla grindar och mellan de två ängshagarna. Det behöver inte vara speciellt djupt – bara så att den kommer ner i marken någon decimeter. Med tjälkroken och korpen hade jag ganska snart dikat alla fyra övergångar.

Nästa punkt på listan var att starta upp trädgårdsdammen som är i behov av lite vattencirkulation. Det blir snabbt sunkigt av alla alger och mygglarver som trivs i stillastående vatten. Eftersom dammen inte självfyller, och en hel del av vattnet dunstar bort soliga dagar, var jag tvungen att fylla på med några kubik från den stora dammen. Det visade sig vara hål på slangen, så jag fick kapa av den del som läckte och skarva med en ny del. Nu flödar vattnet i dammen som det ska. Det ger en extra dimension när man hör vattnet porla.

Nu håller jag på med den sista punkten på min lista – att laga mat! Det blir tortellini med egen pesto av basilika och vitlök från trädgården tillsammans med köpta nötter och olivolja. Till detta serveras stekt anklår tillsammans med saltgurka, det också från egen produktion.

Få aktiviteter

Igår fick jag ner ett tjugotal stolpar i marken. På vissa ställen fick jag göra flera provborrningar innan jag hittade en plats som inte hade större stenar än själva hålet. Borren var både effektiv och slitstark. Det enda som jag fick justera på min adapter var att svetsa på muttrar istället för den korta gängan i röret som började glappa lite. Bultarna som håller fast borren i aggregatets axel är tänkta att skjuvas av ifall borren fastnar i sten, istället för att själva borrskruven förstörs. Det händer lite då och då att det sker, och varje gång får man först plocka bort borren från axeln och peta ut metallskrotet, sätta tillbaka borren ingen och skruva in bultarna en bit till in i spåret på axeln. Det kan vara lite trixigt att lyfta upp aggregatet och sedan passa in den igen. Det brukar ju varken gå att med handkraft flytta vare sig maskin eller borr som brukar sitta fast i marken. Nu har jag borrat så mycket som går i skogen för den här gången, resten av stolphålen måste spettas för hand då jag inte vågar åka längre in med Borris. Jag vill ju inte välta igen.

Igår och idag har jag bidragit lite till att piffa till uteplatserna med lite kuddar och solskydd, så nu börjar tiden då man tar ut kuddar på morgonen och in dem på kvällen eller när det börjar regna.

Det finns få saker som är så tillfredsställande som att gå runt och se när växterna sätter blommor som senare blir den frukt man får skörda.

Idag har jag mer eller mindre tillbringat hela dagen i verkstan för att råda bot på den “oordning” som brukar bidra till att man köper nytt istället för att använda det som man redan har. Huvudfokus var att få ordning på skåpet med alla fästelement som skruv, spik, kablar, buntband, slangar, vajer, slangklämmor, fjädrar, brickor, mutter, bult, ståltråd, tejp, haspar, öglor, kedjor och mycket….mycket annat.

Splittrad men stabil dag

Under hela dagen har jag när tid funnits gått in i verkstan och spraymålat rören till VU-metern. Jag har inte räknat alla lager, men det är i alla fall 5 tunna lager med färg. Det blir snyggt med mässing som kontrast till den blåa färgen.

Under förmiddagen hann jag få alla spjälor på foderstationerna på plats, gjuta de stolpar jag glömt att fylla med betong i höstas och gräva de T-formade hålen för stöden till foderstationerna. Bitvis var jag tvungen att ta till tjälkroken för att få loss stenar och luckra upp den kompakta leran med. De två schackel som jag målade röda och används till att säkra Grävis när jag flyttar den med Lastman fyllde sin funktion. Det var mycket lättare att hitta slingan när jag skulle tillbaka.

På eftermiddagen, efter en påtvingad paus för att hämta en soffa inne i stan, kunde jag slutföra arbetet jag påbörjade innan vi åkte iväg. De T-formade stödbenen sågades till, skruvades ihop och grävdes ner tillsammans med stenar och det som jag grävt upp på förmiddagen. Det blev ingen uppsättning av grindar, men jag antar att jag behöver ha något att göra även nästa vecka!

I övrigt har sparrisen kommit av sig, men är på gång igen och gässen går och gödslar lite här och var.

Handfat, cylinder och omdesign

Katterna och jag håller gradvis på att gräva ner stridsyxan. De har slutat att välta mina högtalare och jag möts varje morgon av en eller två katter som annekterat min fåtölj i Nirvana. Nu ser jag det mer som att de vaktar musikanläggningen under natten. Det jag inte ser lider jag inte av.

I måndags åkte jag förbi slangverkstan och lät klämma kopplingar på en ny hydraulslang till Grävis. Jag investerade också i slangskydd så att de inte ska skava sönder igen. Nu är all jord i växthuset uppluckrat och omfördelat så att jag enkelt kan gå med spade och bygga upp de bäddar jag vill ha.

Varje dag har jag tagit ett steg närmare att bli klar med tvättstället till det nyrenoverade badrummet. Jag har fräst, bränt och oljat skivan som tvättskål och blandare ska placeras på. Det känns lite märkligt att dra igång eldkastaren efter att man lagt ner så mycket jobb på att forma ett trästycke. De senaste två dagarna har jag mättat träskivan med linolja för att den ska klara av badrumsmiljön.

Jag har under veckan lagt ner lite tid på att försöka få till höljet till Nixie-Dynamis, men det blev inte speciellt bra, och jag insåg igår när jag lyckts vrida sönder ett av rören när jag försökte slipa insidan från svetsrester att jag var tvungen att komma på en ny design utan att jag behöver svetsa i allt för tunna rör. Efter att jag justerat skruvstycket i fräsen så att jag kunde få helt raka spår i rören kom jag längre idag än vad jag gjort tidigare i både tanke och utförande. Nu ska jag bara justera längderna på rören innan jag kan sätta ihop allt och bygga elektroniken som behövs för att driva Nixie-rören.

Högtryck

Jag började dagen med att högtryckstvätta och rensa slambrunnen i stallet. Allt “gojs” körde jag upp till komposthögarna som växer sig allt större. Det har varit ganska kallt och blåsigt idag. Det kom till och med några hagelskurar.

När jag var klar med stallet gick jag upp till växthuset för att se vad som behövde göras. Det första var att ta bort alla hönsrelaterade saker och de tomatplantor som fått vissna under vintern. Allt var täckt med några millimeter damm och det var nödvändigt att ha på sig andningsskydd. Efter att allt var bortrensat fick högtryckstvätten visa vad den gick för. Efteråt låg det en tät dimma inne i växthuset.

När allt damm avlägsnats och allt var någorlunda rent körde jag upp Grävis som hade utrustats med en jordräfsa. Efter en stunds körning började det spruta hydraulolja. En slang hade sprungit läck och allt fortsatt grävarbete fick ett abrupt avslut. Efter att ha identifierat vilken slang som orsakat läckaget skruvade jag bort den. JAg får försöka åka förbi slangvektsan under veckan.

Det fick bli att börja med tvättstället till det nyrenoverade badrummet istället. Jag hade precis lagt en limsträng för att foga ihop de två plankorna som ska bli själva bordet då min fru kom farandes och sa att hon hade en akut uppgift. Ett träd hade ramlat över stängslet mellan de två hästhagarna. Både motorsåg och tång behövdes. Motorsågen för att få bort trädet och tång för att laga stängslet.

Skitborr

Under veckan har jag lyckats med att få ner två stolpar i hagen. Ursäkta, men köp inte jordborr från Jula – det är bara skit om man inte ska borra på sandstranden! På två hål lyckades jag förstöra två helt nya borrar hela tre gånger. Den ena vreds av, och den andra vek sig när jag la lite tyngd för att påbörja hålet. När jag lagat den ena borren med solid kärna innanför röret bar det sig inte bättre än att den också slets sönder i godset där jag inte svetsat. Det var inte ens stenar som var boven utan vanlig lera. Tidigare borrar som inte orkat borra sig ner har satt stopp för själva hydaraulmotorn, men det här är under all kritik! Jag fick gräva mig ner för att få grepp med slinga runt så att jag kunde lyfta upp borren med hjälp av lastmaskinen. Nu håller jag på att leta efter borrar med kvalitet, men det verkar åter igen som att billigt skit som saluförs av kedjor har konkurrerat ut kvalitet. Fan! säger jag!

Igår var det Valborg, och vi firade nere i gropen tillsammans med grannarna vid dammen och son plus son-sambo. När brasan minskat i intensitet tillagade vi måltiden på muurikkan och gick in och åt upp den.

Idag har jag tagit det lugnt. Först gick jag upp i pelargonrummet och tittade till plantorna. De flesta krassefröna har grott, så förhoppnbingsvis blir det utplnateringsklara plantor om några veckor. Alla vinterhjul tvättade jag och lyfte upp på loftet. Tänk vad mycket enklare det blir med lastmaskin. Totalt 18 hjul lyfte jag upp i fem omgångar. Hade jag burit upp alla så hade det tagit tid, men också en hel del belastning på ben och rygg.

Efter en tidigare olycka i vintras spräcktes glaset och kåpan över instrumenteringen till Grimar. Efter att i flera månader åkt runt med plastpåse för att skydda elektroniken från väta är det nu dags att göra en ny kåpa av hårdplast. Nu har jag sågat ut och spacklat formen som ska användas till vakuumformingen. Imorgon ska jag slipa och göra den sista touchen på träbiten.

Nixie-Dynamis och tak över huvudet

Efter att ha haft besök som bjöds på mat med bearnaisesås blev det lite äggvitor över som tillsammans med socker förvandlades till maränger idag.

Min son som bor ett stenkast bort ville ha hjälp med att sätta upp ett tak över ett trädäck som han tänkt förvandla till stenhuggarstudio. Igår borrade vi 8 hål för stolpar och åkte sedan och införskaffade cement och stolpskor. Det tog lite längre tid än beräknat så gjutningen flyttade vi fram en kalenderdag.

Idag, efter marängbaket gick jag ner i verkstan för att påbörja mitt nästa projekt som ska smycka tillvaron uppe i Nirvana. Jag kallar projektet för Nixie-Dynamis. Det som jag tänkt bygga är VU-mätare till högtalarna som visar hur mycket energi som finns i musiken. Jag kommer ha två Nixie-rör, som är elektronrör, till varje högtalare. De kommer att visa staplar som utgår från mitten och kommer lysa upp takt med musiken, precis som jag har på Apollon.

Jag har tänkt mig att de två Nixie-rören ska placeras inne i ett rör som har urfrästa slitsar så att man ska kunna se ljusstaplarna växa från mitten av röret ut mot kanterna. Jag fick slipa både insidan av stålrören från svetsskarven och ändarna på Nixie-rören där man förslutit rören vid själva tillverkningen för att de skulle få plats ordentligt. Jag var tvungen att vara lite kreativ när jag skulle slipa insidan av röret. Med ett aluminiumrör och en borrmaskin kunde jag få till det. Jag hann få till slitsarna och slipningen av rören innan det var dags att skifta fokus och hjälpa till med takbygget.

Efter att ha mätt upp var stolpskorna skulle placeras blandade vi cement med sand och krossad sten. Det vick åt tre säckar cement. Det går fort att skriva om det, men det tar mycket längre tid i verkligheten! Nu ska betongen brinna klart innan vi kan fortsätta. Det kommer att ta minst 48 timmar, så jag kan passa på att fortsätta med Nixie-Dynamis under tiden.

Slukhål och groddar

Härom dagen hade det uppstått ett slukhål utanför stallet. Hålet mätte lite drygt 15 centimeter i diameter och närmare 60 centimeter djupt. Det kändes ganska löst och blött i hålet och jag var orolig att det skulle varit större än det visade sig vara när jag grävt upp och undersökt. Hade det varit större hade jag behövt dränera, men marken var fast och fin runt om den lilla vattensamlingen som bildats av regnet som kommit från ovan under tiden som hålet varit öppet. Eftersom vattnet inte verkade rinna till när jag väl tömt gropen beslöt jag att återfylla hålet med samma material som jag grävt upp. VI får se om det blir fler hål. I så fall får jag kanske undersöka saken närmare.

Nu har de första chiliplantorna och enstaka Habanero-plantor bildat hjärtblad och flertalet paprikor har bildat groddar. Snart börjar nästa fas i plantskolningen – att flytta ut plantorna ur babybehållarna till riktiga och rymligare krukor.