Category Archives: Kryddträdgård

Knapert med vidjor av rätta virket

Idag efter jobbet gick jag ut på jakt efter vidjor. Jag har kommit fram till att pil av rätt sort och sälg är det jag vill ha. Någonting som har visat sig vara svårare att hitta i skogen än jag hade föreställt mig. Jag har kommit drygt halvvägs med höjden och nu måste jag börja fundera på om jag ska fläta in vidjor av asp på övre delen av staketet. Aspen tycker jag ser lite skräpig ut när barken börjar flagna, men det kanske inte gör så mycket. Jag ska nog i alla fall försöka fläta det staket som är i lägre nivå upp till samma nivå som den del jag började med igår, då kommer förhoppningsvis den övre delen av staketet få samma karaktär över samma linje, vilket jag tror blir mindre störande för ögat. Jag täckte över de känsligaste växterna med fiberduk för att mildra nattens eventuella köldgrader. Hade man inget att oroa sig för så har man det nu!

Bänkar och början till ett staket

Idag sågade jag till och skruvade fast plankorna längs ovansidan av murkanten som vi lämnade kvar. Efter att ha velat av och an skred jag till verket och började med vidjestaketet. Jag höll på att ge upp då det var så mycket sten i marken och stolparna drev snett ner i marken. Nåja, man kommer nog inte störas så mycket av det. Jag lämnade faktiskt stolpningen åt sidan när jag kom så långt att jag kunde börja fläta vidjor längs två sidor. Lite besvärligt för ordningssinnet är det när man upptäcker att just den vidjan man valt inte växer på träd, så det kommer att bli en nyansskillnad på övre och nedre delen av staketet. Det är förmodligen bara jag som kommer se det, och när allt fått solbada några veckor kommer man nog inte se skillnaden på vidjorna.

Goddag hackskaft

Idag har jag haft besök av Roslagens trädgårdsdrottning “K” som kom med en hel baklucka fylld med plantor. Under drygt tre timmar gick vi runt och hittade lämpliga lägen för respektive växt. bland annat 18 stycken groddade knölar av sorten mandel borrades ner i myllan nere i konungarnas dal. King Edward hade förvisso passat, men ska man odla potatis finns det intressantare sorter. Trots en välfylld baklucka fick jag blodad tand och var tvungen att göra ett besök på Uppsalas äldsta handelsträdgård. Jag åkte först förbi i jämförelse motsvarigheten till växthandlarnas Biltema, men växter lämpade för kryddträdgården var både slut och saknades i sortimentet. Efter att andra laddningen växter hittat ner i jorden gick jag ut i skogen för att hitta några störar lämpliga att ge stöd åt den nyinförskaffade humlen att klättra på. Nu är de avbarkade och väntar på att torka, tjäras och målas med Falu rödfärg – jag har lite tid på mig innan de börjar spira. Jag fick hjälp av son och svärson med att avbarka störarna, så det gick relativt fort. Dagens alla projekt avslutades med ett “Far & Son-projekt” som gick ut på att tillverka ett skaft till den hacka som min fru hittat på gården. Som en liten extra krydda brände vi in våra initialer som var och en får tolka hur man vill.

Valborg

I veckan har det blivit en del snickrande i kryddträdgården. Det har varit kallt blött och bitvis mörkt då jag kommit hem lite sent utan att vilja dra ner på tempot. Snön som föll en morgon försvann lika snabbt som odlingsångesten kom tillbaka. Nu har jag så många platser att beströ med frön och sätta plantor på så stressen att inte hinna klart innan säsongen är över får mig att fundera på om jag tagit mig vatten över huvudet. Det vore ju en sak om man inte hade något annat som man vill göra på fritiden. Äh – det går nog över lagom till att man måste ta hand om skörden. För att minska på bördan så satte jag en gammal målarpyts där ogräs verkar trivas. Jag tänkte att ogräset hellre skulle välja hinken framför konkurrens från örter och kryddor. Jorden är nu helt slut och jag behöver minst en halv kubik till för att fylla bänkarna. Jag tänkte att jag först skulle läsa på lite om vad kryddor gillar för jord, och sedan toppa och blanda ner vad som behövs för att skapa de bästa förutsättningarna. Majsen har fått flytta ner till arbetsrummet där det är något svalare och ljusare än uppe i Nirvana. Det enda som inte kommit upp är rotsellerin, men den har fortfarande 20 dagar på sig att gro enligt fröpåsen – ingen stress där i alla fall.

White House down!

Nu har jag rivit nog med sten. Upplaget med sten är så stort att det skulle kunna konkurrera med Sten-Kalle en bit bort. Egentligen hade jag tänkt börja med odlingslådorna, men det kom lite annat emellan och det skulle blivit allt för stressigt med matlagning och allt annat man bör göra. Det kommer ju en dag imorgon också. Utfyllnaden uppe vid RC-banan behöver lite mer material för att kunna färdigställas, men det kommer säkert mer material från kommande projekt. Mitt i allt rivande gick bilhammaren sönder och jag fick gå över till hammare, slägga och mejsel. Det gick det också, men var lite mer ansträngande för underarmarna. Jag slutar aldrig förvånas över vad som gömt i markerna. Det verkar som att tidigare markägare har haft ont om papperskorgar, eller haft svårt att ta sig till en soptipp. Vad sägs om gamla sprejburkar eller varför inte några avkapade skidstavar toppat med glödlampor och glasskärvor? Ovanpå de tegelstenar vi lämnat kvar kommer jag fästa en bräda som får fungera som bänk för diverse krukor. Jag kommer göra tre odlingslådor i samma stil som tidigare, med lägre och utan vattenmagasin. Förvaringsutrymmet vid stenen kommer täckas med en trädörr för att kunna husera lämpliga redskap. Gården kommer att ramas in med ett lågt staket av flätad pil eller vide. Runt odlingslådorna vill jag antingen ha täckbark eller krossad tegel. Socklar och lådor kommer förmodligen att målas med svart slamfärg, alternativt får lådorna var omålade. Om det blir täckbark kanske det passar bättre med faluröd på lådorna för att matcha husets färg.

Sten för sten

Idag har vi lyckats få bort två väggar och nästan hela spisen. Många stenar går att spara till senare projekt, men det blir en hel del stenar och bruk som inte gör någon glad om man sparar det i en hög. Jag kom dock på den briljanta idén att använda det till fyllnadsmaterial uppe vid RC-banan. Förra året påbörjade jag en ny sträckning som kräver att man fyller på med material så att det ska blir körbart. Den öppna spisen eller grillen var klädd med eldfast tegel. Jag lyckades rädda nästan alla stenar. Riktigt vad jag ska ha dem till är oklart, men det är för dyrt för att bara slängas. Jag hittade också två glasskivor som i längd kommer passa som hyllor i fönstret för alla plantor när de ska flyttas från trängseln i sålådorna till en rymligare tillvaro i egen kruka. Förhoppningsvis kommer vi bli helt klara med rivningsarbetet imorgon och kan därmed börja skapa förutsättningar för ett nytt rum i trädgården.

Rivning och drivning

Igår åkte vi till tippen med dynor och soffor som bitvis bestod mer av mull än trä. Vi hann åka två vändor så nu kan rivningsarbetet komma igång på allvar. Efter vårt besök i “Kretsloppsparken” gick jag upp för att pyssla om barnkammaren. Jag blev glatt överraskad när majsen redan hade börjat skjuta i höjden på bara fyra dygn. På påsen står det ju mellan 5 och 10! Det måste betyda att jag gjort rätt än så länge….Idag fortsatte vi med att riva muren för att ge plats åt vår kryddträdgård. Det gick ganska bra när jag arbetade med bilhammaren och min fru lastade släpet med tegelstenar. Vi plockade bort ett antal skift och beslutade att göra kväll. Efter en snabb inspektion uppe i barnkammaren kunde jag konstatera att även löken kar börjat gro 6 till 11 dagar för tidigt! Hjälp – det kommer bli en djungel uppe i Nirvana!

Hasta la vista hacienda!

Igår när jag kom hem ägnade jag mig lite till att piffa upp “barnkammaren” med plastlock tillverkade av kanalplasten som blev över när jag gjorde drivbänken. I efterhand kom jag på att jag skulle kunnat vakuumforma några plastskivor, men då hade jag redan tillverkat 6 lock. Nåja, det kanske blir senare. Idag fick min fru och jag ett ryck och gjorde slag i saken att riva haciendan för att lämna plats till en liten kryddträdgård. Hade vi haft en mexitegelvilla nere i Spanien skulle vi förmodligen låtit den stå kvar och varit stolta, men som det är nu passar den inte alls in i miljön. Vi tänker oss ett lägre staket med flätade vidjor runt för att göra ett mindre uterum där vi kan ha lite kryddväxter. 2020 verkar bli ett grönt år!