Monthly Archives: april 2022

Inomhus

Idag har jag spenderat en hel del tid uppe i Pelargonrummet. Jag började med att rädda några tomatplantor till svärmor som kan behöva lite hjälp med förarbetet. Det blev åtta plantor med fyra olika sorter bifftomater denna gång. De såg lite ledsna ut då de stått utan vatten sedan jag planterade om de som jag själv ska ha. Sedan tog jag hand om purjolöken som stått och växt till sig i samlad klunga. Rötterna var längre än plantan, men det går väl att korva ihop ner i jorden igen. Jag satte tre strån i varje ny kruka. Det blev totalt 24 stycken små krukor innan platsen tog slut. Alla pelargoner som gick att toppa är nu toppade. För att göra lite mer plats så att ljuset når hela plantan flyttade jag isär krukorna så att det står hälften så många på varje bricka. För att få ytterligare plats offrade jag arbetsbordet och installerade en extra armatur Sör att ge tillräckligt med ljus. Förhoppningsvis kommer jag att kunna flytta ut lite till växthuset när tomatplantorna behöver komma in i en större kruka. Om jag skulle behöva använda bordet kan jag ställa ner krukorna på golvet. Potatisen har börjat gro. Amandine och Mandelpotatis för hela slanten. De små som jag sparat från förra skörden har också börjat visa tecken på livskraft. Imorgon lovas det sol, så då blir det förhoppningsvis fortsatt arbete på det nya växthuset.

Bakslag

Jaha – i veckan kom bakslaget i vädret som gör att man tappar hoppet om en härlig vår. Det var på sätt och vis bra, för då kan jag spendera lite tid åt att pyssla om plantorna. Jag kommer att installera en extra lampa över arbetsbordet så att jag kan utnyttja det till lite plantor när de får större krukor och tar lite mer plats. Idag planterade jag om alla 19 chiliplantor till något större krukor. Endel hade ett skriande behov, medan andra kunnat vänta någon vecka till. Jag toppade de större pelargonerna, och det skär lite i hjärtat att klippa av topparna, men enligt min mor som var med på fjärrlänk gav det stöd som jag behövde för att fatta mod att plocka fram saxen.

Till synes inte så mycket

Då var taknocken och dörrarna på plats. Det känns inte riktigt som att jag hunnit med så mycket idag, men vissa saker tar längre tid än vad resultatet visar. Det tar tid att mäta såga och skruva. En av orsakerna till att jag inte hann så långt som jag ville var kanske att jag upptäckte att gångjärnen som jag köpt bara var vänsterhängda och att jag räknat fel beträffande längden på 45×45 reglarna och ändå var tvungen att bege mig till bygghandeln för att byta och komplettera materialet. Stegen måste justeras något för att inte ta i kanalplasten när den kommer på plats. Det handlar om att justera stödet i överkant med en decimeter. Jag är dock nöjd med dagens insats och jag är inte längre orolig för att det ska bli misslyckat. I veckan som kommer reser jag bort tre dagar, så jag får se hur mycket jag hinner med. Förhoppningsvis blir jag klar under nästa helg om vädret tillåter.

Dagen är inte slut ännu

Plocka ur diskmaskinen, plocka i diskmaskinen, putsa glasen till kaminen, tänd en brasa och planera dagen. Förbered kycklingen och sätt på sous viden till kvällens födelsedagsmiddag. Ta ner torrsopor och pant till maskinhallen, töm gödselkärran, såga och klyv ved, plantera om 50 tomatplantor, gödsla chili och ge kalk. Vattna alla pelargoner och resten av alla plantor, stadga upp och gödsla sparrisen. Ibland är man ganska effektiv. Vädret har varit perfekt idag för att göra lite vårsysslor på gården som att fortsätta med växthuset som får smeknamnet Lilla Spanien. Jag hann få upp de längsgående brädorna som ger lite stadga åt konstruktionen. Imorgon ska jag ge mig på att få upp taknocken och börja med gavlarna. Nu har jag inte tittat på hur vädret blir, men om mina kunskaper i vädertolkning stämmer så blir det inga dramatiska förändringar. Som sista aktivitet satte jag in kolvarna som styr ventilationsluckorna i Lilla Italien. Nu återstår att förbereda middagen för 8 personer.

Veckans aktivitet

Veckans fritid har präglats av fortsatt arbete med växthuset. WOW – vad stort det blir! Nu ska det bara bli bra och estetiskt tilltalande också. Den första plätten på gården som solens strålar når är platsen där det nya växthuset håller på att ta form. Medan man går där och bankar ner armeringsjärn i marken funderar jag en hel del på vad man ska kalla växthuset för. Katedralen? Bell Pepper Church? Paprikahuset? Lilla Spanien? Vi får se hur det blir. Emellanåt har jag spenderat lite tid uppe bland alla “planteringskandidater”. Pelargonerna frodas, och skulle säkert behöva lite mer plats. Tomatplantorna måste få egna krukor i helgen och sparrisen behöver utökat stöd. Förhoppningsvis blir det lite mildare väder framöver så att jag kan flytta ut lite grödor till växthusets kuvös. Jag har fått välkommen hjälp av sonen och frun för att hålla upp spanten medan jag skruvat. Nu ska hela konstruktionen stadgas upp.

Idag tillverkade jag en stege som kommer att komma till pass när det nya växthuset ska kläs. Jag har funderat en hel del på hur jag ska göra och ingenting har varit helt rätt. Igår kom jag på hur jag skulle göra. Självklart använder jag den gamla mallen till växthusets spant och tillverkar en stege som följer formen perfekt. Den känns i alla fall stadig och stabil.

Imorgon ska jag fortsätta med att sätta upp stag som ska stabilisera hela konstruktionen och eventuellt på söndag börjar jag klä växthuset med kanalplast. Sedan är det bara “resten” kvar. Gavlar, ventilation, bevattning, plantering och skörd.