Som kunnig inom ett vidt område så får man ibland meka med saker som man dreglade över när man precis tagit körkort. Min svärfar har tydligen försökt att få märkesverkstad att fixa ett glappande halvljus, men inte lyckats. Det tog mig ett tag att lokalisera relät som styr automatiken. Jag blev generöst belönad för min insats. Det kostar på att äga en sportbil tydligen.
Grävis fick göra en insats på ridbanan för att bekämpa vegetationen längs staketet. Det blev en hel kärra med ogräs som hamnade i den stora komposten som jag tänkt vittja om några år. Arbetet i skogen har fortsatt och jag har spenderat några dagar mer att kvista och forsla bort ved. Dessvärre strejkade motorsågen helt plötsligt och jag kom fram till att det var membranen i förgasaren som inte längre orkade pumpa fram bränsle och att tändhatten glappade. Jag var in till motorsågsverkstan igår där man gav beskedet att membranet troligtvis liggen någon eller några månader bort att få hem. “Nyrik” efter min tidigare verkstadsinsats och ett snack med min fru kom vi överens om att införskaffa en ny motorsåg. “Se till att det blir en bra och proffsig nu…”.
Jag valde en såg med uppvärmda handtag, automatisk justering av förgasaren, något lättare och smidigare samt ett lite längre svärd än vad jag haft tidigare. Det längre svärdet underlättar en hel del när man kvistar, vilket jag inte trodde. Jag försöker så gott det går att följa de instruktioner som jag hittar på nätet om att kvista säkert, snabbt och så skonsamt för kroppen som möjligt. Favoritklippet är en instruktion från 1985 där man får lära sig allt man behöver veta om säker kvistning. Nu har jag avverkat hälften av det som ska fällas, och jag känner att jag har börjat få läget under kontroll. Imorgon ska jag ta en välbehövd vilodag från skogen och förbereda mig på att vara allfixare på fjordhäst-SM.