Beväpnad med vinkelslip, skyddsglasögon, ahndskar och hörselskygg, åkte jag ut till Moälven för att bana väg för inplacering av motorn. Det gick åt en hel del kapskivor, men nu är det fritt från hindrande fästen på motorbädden. Det ser ut som att fästena är svetsade i flera omgångar med olika lösningar varje gång, så de nya fästena får nog bli rejäla, så att de håller. Om alla mått är rätt mätta, och mina antaganden stämmer, så ska motorn gå in om man tar av oljelocket högst upp, och oljepluggen längst ner. Då har man 1 centimeter till godo i nederkant, och hela 3 i överkant. Jag tog med mig backslaget, oljekylaren och avgaslimpan från båten. Nu är alla delar som hör till motorn målade i samma “Pentagröna” färg. Motorbädden skulle behöva en omgång avfettning och högtryckstvätt med eftergöljande rostskyddsbehandling, men det får bli en annan gång.