Depåstopp och svarvvård

Eftersom det inte blev någon fortsättning på grundarbetet igår på grund av en dubbelbokning av D så bestämde jag mig för att byta hydraulmotorer på Grävis. Det ska väl inte vara så svårt att byta tänkte jag och började lossa lite bultar och slangar. Men ack så fel jag hade. För att komma åt att muttern på andra sidan var jag tvungen att plocka av bandet. Bandet i sin tur behövde slackas genom att skruva ut bandspännarna som rostat fast och var skeva. Jag fick till slut ut tre av fyra bandspännarbultar och var tvungen att dra av de främre hjulen så att jag kunde plocka bort den främre axeln och kapa den fastrostade bulten och skruva igenom den på “fel” sida. När väl banden var borttagna väntade nästa stora utmaning. Att få bort den lilla navkapseln som skyddade drivaxeln krävde tålamod och en hel del svärande innan jag till slut lyckades få loss den. Jag var tvungen att specialtillverka en bussning mellan avdragaren och axeltappen efter ett antal böjda bultar och tillplattade muttrar. Då hade klockan hunnit bli så mycket att det var dags att avbryta dagens övningar. Jag tänkte att det kunde vara bra att vila från ilska och svordomar över natten för att ta tag med nya krafter efter en god natts sömn.

Idag gick jag ner med nya krafter och fortsatte arbetet med att få loss den första motorn. Den satt som berget, och jag var tvungen att använda den tryckluftsdrivna mutterdragaren till att slå loss drivhjulet. Till en början hände ingenting och jag höll not på i tio minuter innan jag såg att hjulet lossnat någon millimeter från axeln. Nästpåföljande halvtimme gick åt till att sakta men säkert få loss drivhjulet. Sedan kunde första motorn skruvas fast och kopplas in. Det tog ungefär så lång tid som jag ursprungligen hade räknat med. Jag tillverkade nya bandspännare med gängstång och de gamla bultarna. Lagom till halvdag så kunde jag testköra Grävis och vända på en femöring åt båda hållen. Jag ställde ner hydraultrycket en aning för att inte föra om samma misstag som när jag bytte hydraulpump och körde sönder kopplingen.

Efter depåstoppet med Grävis tog jag mig an att gå igenom och fixa saker på den nyinförskaffade träsvarven som inte helt kändes helt funktionsdugliga. Jag skruvade isär “supporten” för att smörja upp den och putsade bort all störande rost. Nu löper X- och Y-axeln och man kan se alla skalor. Jag tog en gammal chuck som inte längre håller toleranserna för metall från metallsvarven och passade in den på träsvarvens spindel istället. Nu måste jag bara bona om lite runt träsvarven så att alla verktyg och tillbehör kan få en given plats på en hylla eller hängare. Det får bli morgondagens prioriterade uppdrag.

När jag ändå var i farten passade jag på att göra lite underhåll på metallsvarven också. Nu hoppas jag att den ska få vara fri från fuktåtragande träspån och slipdamm så att den inte rostar och bäckar igen som den annars så lätt gör.