Nu går det fort framåt. En ny instrumentbräda är på plats. Min teori om varför det blir råttbon verkar stämma – det är helt rent på kablar i kartfacket! Efter två dagars slit är nu ekolod, musikanläggning, varvräknare, elmätare och styrenhet för alla strömförbrukare installerade. Svante och Erik var med ut på långfredagen och hjälpte till med lite installationer. Erik kortade ner den onödigt långa kabeln till startmotorn, medan jag undersökte hur vi skulle koppla in varvräknaren på motorn. Det visade sig inte vara så svårt efter att jag hittat en mystisk anordning på motorn där det hängde två avklippta kablar, bara att koppla till jord och varvräknaren. Efter allt slit belönade vi oss med en tur runt Rindö. Erik och jag justerade gasvajern så att vi kundre varva upp mororn lite mer. Nu gör den nog 8-9 knop på fullgas. Erik och jag var överens om att motorn går mycket bättre nu. Det kan i och för sig bero på att vi rensat bort alla delar som tidigare satt och skramlade på motorn. Vi gjorde ett upplivningsförsök på radarn. Till en början såg det hoppfullt ut, men det verkar som att en och annan knapp inte svarar. Jag ska öppna den och se om det inte ärgat i någon kontakt. I övrigt verkar det som att den har klarat sig. Loggen fick vi inte heller igång, men det kan bero på att givaren är igengrodd efter drygt två års stillastående. Jag får se om jag får ytterligare tid i helgen att koppla in lite lanternor, högtalare och kanske mastkamera, wlan och GPS-positionering så att man kan få igång lite livesändningar på hemsidan igen. I körning i testbänk verkar det som att videoserver, router och modem klarat sig undan drunkning.