Cylinderblocket avlägsnat.

IMG_4265Först får jag känna mig lite stolt över att jag helt på egen hand lyckades lyfta av cylinderlocket. Några befarade 120kg, var det inte tal om, utan snarare 25-30kg. Jag hade dock inte lyckats lyfta den utan hjälp av hävstångskranen jag byggde igår. Jag kan konstatera att många av de justeringsanordningarna som jag la ner tid på, var överflödiga. Lyftarmen passade i höjd och längsled utifrån de mått jag tagit på traktorn här hemma. Ibland är det bra att ha en maskin på nära håll, när man ska testa och anpassa. Kanske jag får anledning att använda den till annat också, och då kan det ändå vara bra med justeringsmöjligheter. Nu närmar sig stunden då vi vet vad som är felet. Hittills har jag inte stött på någonting som verkar vara uppenbart fel. Jag valde att inte börja skruva, och plocka bort kolvarna riktigt ännu. Det är dumt att stöta på problem det sista man gör innan man lämnar Moälven har jag lärt mig. Motorn “nyper” i alla fall vid varje kolvvändning från maxläget, vilket ger tydliga indikationer på att problemet ligger i foder/kolv, och inte på vevaxel, vevlager, ramlager, eller någonting annat. Jag har skickat in bilderna på maskinisten.net, som är ett forum för maskinintresserade. Vi får se vad jag får för svar, och vad nästa steg i felsökningsprocessen blir. I väntan på svar finns det gott om andra saker att pyssla med.