5 förra gången, 13 denna, 2 kvar!

IMG_4246Efter att ha letat runt och ställt frågor till kunnigt folk på Internet, fortskrider arbetet med att demontera motorn. Varje tillfälle är som ett pass på gymmet. Jag var länge tveksam till om jag själv verkligen skulle klara av att felsöka och reparera motorn på Moälven. Det har varit så många nya termer och begrepp, så hälfte hade varit mer än nog. En annan faktor är storleken på allt. Förra helgen tog jag ett steg tillbaka och gav mig på att felsöka och reparera åkgräsklipparens motor. Visserligen är det en bensinmotor, och mycket mindre, men ändå en motor. När jag hade tömt ut alla vanliga knep för att få igång en motor, utan att lyckas. Precis när  självförtroendet fick en ny bottennotering på mycket länge, hittade jag någon på nätet som hade exakt samma symptom. Det visade sig att precis som på hans motor, så hade woodruffkilen* på svänghjulet skjuvats av till följd av ett allt för hastigt stopp, som när bladen stoppas av en stor sten som kommer ivägen. Odet woodruffkil, är  ett i mängden av alla nya benämningar och begrepp, som hjälpt mig att fortsätta med felsökningen på Moälvens motor. När Svante och jag kastade in handduken förra gången, så hade vi lyckats lossa på en av sex bultar till överfallen på vevlagrena. Förra gången lyckades jag lossa de återstående fem, för att konstatera att vevlagrena inte är problemet. Ett tips om att slå i lite diesel i cylindrarna har lett mig vidare i felsökningen. Jag kan nu konstatera att cylender två verkar vara den som orsakar problemet. Vätskan rinner rakt igenom, vilket den inte borde göra om allt är tätt – som det ska vara. Nu återstår två av femton bultar som måste lösgöras, innan cylinderlocket kan lyftas av. Jag gick bet på dessa, då jag saknar en tillräckligt lång 23-hylsa. Jag har fått uppgifter om att toppen väger mellan 70 och 135 kilo, beroende på om man räknar med upplevd eller verklig vikt. Det är nog vikten och krafterna som behövs för att lyckas, som utgör det största mentala hindret.

* En woodruffkil är en halvmåneformad kil, som förbinder en axel med det den ska driva – exemplevis ett svänghjul, eller remskiva.