Panel-, golv- och verkstadarbete

Idag dök det upp en balvagn fylld med halm. Mitt ögonmått säger att det kommer bli halm över efter isoleringen. Ibland känns det lite motigt att sätta igång och arbeta. Idag var en sådan dag. Det gick relativt snabbt att få upp panelen, och jag kunde börja med att lägga plankor i botten av grunden för att lämna en ficka till halmen. Nu blir det inte så tjockt som man skulle ha i ett bostadshus om man skulle isolera med halm, men ankor badar ju för sjutton gubbar när det är minusgrader ute, så hur välisolerat behövs det egentligen vara? Mitt i arbetet när jag skulle hämta fler brädor så ville startmotorn på fyrhjulingen inte vara med längre. Inget knackande i världen på startmotorn med vare sig hammare eller skiftnyckel fick den att kicka igång. Det blev helt enkelt nödvändigt att skruva isär startmotorn för att undersöka vad som var problemet. Till min stora förvåning så hittade jag ingen solenoid som hade hakat upp sig. Det har varit den allmänna uppfattningen från alla förstå-sig-påare – att det är solenoiden som hakar upp sig, och att man enkelt löser det med att knacka på startmotorn om man inte vill byta ut den mot en som fungerar. Det visade sig vara kolen som var helt utslitna, och förmodligen har allt knackande när startmotorn inte fungerat gjort att kolen fått kontakt. Med lite filande i sätena kunde jag ge kolen någon millimeter som räckte för att få igång motorn igen. Nu har jag någon månad på mig att beställa nya kol innan de som sitter i slits ner helt och hållet. Efter att jag lagat fyrhjulingen kroknade jag och lade ner dagens jobb. Jag får ändå vara nöjd även om jag inte hann så långt jag hade önskat.